Doprava zdarma se Zásilkovnou nad 799Kč do 18. 4.

Legendární Raškovka je zpět! Čeští sportovci ji obléknou i na olympijské hry v Pekingu

Kolekce Českého olympijského týmu, které společnost ALPINE PRO připravuje od roku 2009, čerpaly v předchozích letech inspiraci mezi českými umělci i úspěšnými sportovci. Hlavním motivem olympijské kolekce 2022 pro hry v Pekingu se stává motto Made in Czech Republic.

Kampaň poukazuje na historickou značku kvality nejen ve sportu. „Jedeme hrdě reprezentovat Českou republiku, český sport a historii českého průmyslu,“ řekl předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. Svrchní část oblečení olympioniků bude vyrobena v České republice včetně bundy se speciální nanomembránou. Sportovci budou nosit čepici Raškovku, edici 2.0, která je rovněž vyrobena v tuzemsku.

„Zimní olympijské hry se konají v Číně, která obléká téměř celý svět. Ale Češi se mohou pyšnit osobnostmi, jako jsou Otto Wichterle, Tomáš Baťa nebo Jaroslav Heyrovský a další vědci či průmyslníci. A tak poprvé od roku 1968 budou mít naši sportovci zásadní a nejviditelnější součásti kolekce vyrobené v České republice. Doufáme, že se v nich ukážou i na stupních vítězů. Chceme tak připomenout, jak šikovní lidé z Česka pocházejí – ve sportu i dalších oblastech,“ dodal Jiří Kejval.

Produkty kolekce vyrobené v tuzemsku ponesou visačku Made in Czech Republic. Cedulka vždy označuje, jak o dané oblečení pečovat. Tentokrát se však tradiční značky pro praní či žehlení proměnily v piktogramy zimních sportů – hokeje, lyžování, bobů, biatlonu a snowboardingu.

Hlavním produktem kolekce bude opět Raškovka, ikonická legendární čepice Jiřího Rašky jako hold jeho výkonu a první zlaté medaili ze zimních olympijských her v Grenoblu 1968. „Stejně jako společnost ALPINE PRO je ryze česká, i naši olympionici budou na blížících se hrách nastupovat při oficiálních olympijských aktech v ryze českých výrobcích. Raškovka, bunda i kalhoty jsou kompletně vyrobeny v tuzemsku. Na náš původ, tradice i naše sportovce jsme patřičně hrdí, a proto jsme rádi, že můžeme jim i sportovním fanouškům nabídnout technologicky nejvyspělejší oblečení z české produkce,“ řekl generální ředitel a zakladatel ALPINE PRO Václav Hrbek. Raškovku si lze již nyní objednat na e-shopu ALPINE PRO. „Kompletní kolekci včetně produktů pro veřejnost představíme zhruba za tři týdny,“ dodal Hrbek.

Svrchní oblečení, kalhoty a bunda, budou se speciální nanomembránou. „Tu si můžeme představit jako velmi jemné síto. Tím snadno projde vodní pára, ale kapka vody nikoliv. Proto se v oděvu s touto funkční membránou sportovci nebudou tolik potit a zároveň nepromoknou a oblečení jim neprofoukne,“ říká Roman Knížek, vedoucí katedry hodnocení textilií Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci, který je autorem patentované technologie laminování nanomebrány pro využití v oděvech.

Liberecká univerzita je kolébkou světové výroby nanovláken v průmyslovém měřítku, technologii vyvinul a patentoval profesor Oldřich Jirsák v roce 2005. Od té doby hledá celý svět uplatnění pro nové nanomateriály, funkční vrstvy do oděvů jsou jednou z cest. ,,Princip je jednoduchý, ale vyrobit nanovlákennou membránu, která si i po mnoha vypráních zachová vysokou paropropustnost a větruodolnost a přitom nepropustí ani silný liják, byl oříšek, na jehož rozlousknutí jsem pracoval mnoho let. Česká věda tedy nezůstala ležet v šuplíku laboratoře, a to mě těší asi nejvíce. Pokud nyní bundu s naší nanomembránou obléknou i čeští olympionici, nemůže být mé nadšení větší,“ dodává Roman Knížek.

Komunikační koncept, technologii a čepici představil Český olympijský výbor v Národním technickém muzeu v Praze. „Jsem velice rád, že se představení kolekce oblečení pro olympijský tým se uskutečnilo právě v Národním technickém muzeu. Můžeme říci, že technologie a technika moderní u nás ve své době tvoří historické jádro našich sbírek. Technologie, kterou vyvinul profesor Oldřich Jirsák, představuje mezník v historii našeho průmyslu, a tudíž má své místo také v Národním technickém muzeu. Do roku 1992 nesly výrobky označení Made in Czechoslovakia, stejnojmenná výstava, kterou jsme v roce 2018 uspořádali, nám připomněla, že si výrobky pod tímto označením vydobyly ve světě pověst kvalitních, funkčně řešených a designově zajímavých výrobků. Jsem přesvědčen o tom, že značka Made in Czech Republic je její právoplatnou pokračovatelkou. Dnes prezentovaný koncept to potvrzuje.“ řekl generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Články s podobnými tématy